یکی از پیشروترین و سودآورترین بشخ های صنعت توریسم ، مشارکت زمانی Time Sharing است که در چند سال اخیر رشد زیادی داشته. در حال حاضر مشارکت زمانی در آمریکا ، اروپا و حتی آسیا رونق فراوان دارد و کمپانی های بزرگ در این عرصه در حالت فعالیت هستند.

تعریف مشارکت زمانی :
در مشارکت زمانی یک گروه از افراد حق استفاده از یک اقامتگاه تفریحی را بین خود تقسیم می کنند و هر یک در زمانی خاص از آن بهره می برند. معمولا مدت زمان استفاده یک هفته است. بنا بر این یک اقامتگاه حداکثر به ۵۲ نفر فروخته خواهد شد. ( تعداد هفته های یک سال ) علاوه بر قیمت خرید مشارکت زمانی معمولا استفاده کنندگان یک هزینه سالانه را جهت تعمیرات ، نگهداری و مدیریت اقامتگاه خود پرداخت می کنند.

تاریخچه مشارکت زمانی :
این مفهوم اولین بار در اواسط دهه ۶۰ میلادی در اروپا شکل گرفت و در سال ۱۹۶۹ در آمریکا مطرح شد. در سال ۱۹۷۵ در آمریکا ۴۵ اقامتگاه مشارکت زمانی با ۱۰ هزار عضو وجود داشت. مشارکت زمانی از سال ۱۹۷۵ به عنوان سریع ترین بخش صنعت توریسم رشد و توسعه یافته است.
پدیده مشارکت زمانی در اواخر قرن بیستم تکوین یافت. این پدیده جالب که کمتر از ۳۵ سال عمر دارد با سرعتی باور نکردنی در حال جهانی شدن است. هر روز که می گذرد کشورهای بیشتری به این صنعت جدید روی می آوردند. زیرا یکی از راههای عمده جلب توریست و بهترین روش برخورداری از سفرهای تفریحی جذاب ، پر کیفیت و کم هزینه است.
عده ای بر این باورند که فکر مشارکت زمانی را یک مقاطعه کار انگلیسی در اسپانیا مطرح کرده است. ولی اعتقاد غالب این است که اولین بحث مشارکت زمانی در سال ۱۹۶۵ در یک تفرجگاه اسکی واقع در کوه های آلب فرانسه آغاز شد.
در آنجا شعارهایی مطرح شد که ترجمه آزاد آن این است . چرا یک اقاق رزرو می کنید؟ اگر هتل را بخرید ارزانتر است.
آنچه که عامل اصلی توفیق مشارکت زمانی شد تشکیل دو شبکه تعویض جا در آمریکا یکی اینتروال اینترنشنال Internationl Interval واقع در میامی فلوریدا و دیگری ریزورت کاندومینویز اینترنشنال Condeminiuns International Resort آر سی آی واقع در ایندیاناپولیس بود.
از جمله کمپانی های بزرگ و موفق در این زمینه هیلتون ، ماریوت ، دیزنی ، شرایتون و ... هستند. در ایران متاسفانه مشارکت زمانی تقریبا ناشناخته و تقریبا غیر فعال است. با این حال تعداد معدودی از شرکت ها در این زمینه فعالیت هایی انجام داده اند.

مدلهای مختلف مشارکت:
هفته ثابت ، هفته شناور ، و هفته چرخشی Fixed , Floating and Rotating weeds در مشارکت زمانی به روش هفته ثابت ، شما مالک یک هفته ثابت از سال می شوید و در صول مدت عضویت خود فقط قادر به استفاده از همین هفته ثابت هستید مثلا هفته سوم ماه فوریه هر سال متعلق به شماست.
در هفته ثابت یک محدودیت زمانی برای خریدار و فروشنده ایجاد می گردد در ضمن این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت ه ارزش همه هفته های سال نیز برای مسافرت یکسان نیست.
روش هفته چرخشی: در واقع نوع اصلاح شده روش هفته ثابت است. بدین صورت که برای رفع مشکل ارزش متفاوت هفته ها در سال ، هر مالک در هر سال یک هفته مشخص را انتخاب می کند مثلا اگر امسال هفته سوم فوریه استفاده شود ، سال بعد هفته دوم مارس استفاده می شود و الی آخر. در واقع خریدار در طول مشارکت خود همه هفته های سال با رازشهای مختلف را تجربه می کند.
روش هفته شناور: آزادترین روش برای استفاده است . بدین صورت که شما حق استفاده از یک هفته اقامت را در سال دارید. زمان این هفته را خود شما در یک بازده زمانی خاص قبل از اقامت تعیین می کنید. معمولا در این بازده زمانی بین دو ماه تا دو سال است.

آمار و ارقام مشارکت زمانی :
در حال حاضر در آمریکا آمار سودآوری و استفاده از اقامت گاههای مشارکت زمانی بسیار بالاتر از هتل هاست. به گونه ای که میزان فروش آن در سال 2004 بیش از 87/7 میلیارد دلار در سال 2005 بالغ بر 6/8 میلیارد دلار بوده است.